Netwerken

Na het afronden van een lang lopende opdracht die veel tijd in beslag nam, ben ik voor het eerst in mijn actief aan mijn netwerk aan het werken. Inmiddels ben ik hier z’n drie maanden mee bezig en ik vind het wel eens mooi om hierop terug te kijken middels een blog.

Voordat ik hier mee bezig wil ik graag met historische standpunt ten aanzien van netwerken met je delen. Ik heb een commerciële opleiding gedaan en hierin wordt onderscheid gemaakt tussen directe communicatie en indirecte communicatie. Netwerken valt voor mij onder indirecte communicatie en telefonische acquisitie is een voorbeeld van directe communicatie. 

Voor de mensen die mij kennen zal het geen verrassing zijn dat ik een sterke voorkeur heb voor directe communicatie. Ik ben een echt mensen mens en door direct in contact te staan met mijn doelgroep werd ik altijd direct van feedback voorzien. Ik kon direct afleiden of ik een ‘goed verhaal’ had en hoe groot de kans was dat de lead omgezet werd in een klant. Ik voelde me hier erg prettig bij en ik heb hier dan ook veel succes mee gehad. Daarnaast kan je door aan directe sales te doen na verloop van tijd ook uitrekenen hoeveel inspanning je moet leveren om een bepaalde omzet te genereren. Deze “zekerheid” voelt voor mij erg fijn.

Hoewel je zeker een netwerk opbouwt gedurende activiteiten die onder directe communicatie vallen, was dat nooit een doel opzich. Ik was (en ben nog steeds) van mening dat als je iets wil je het beste direct op je doel af kan gaan. Een netwerk is vaag en je hebt weinig controle over wat eruit komt rollen. Nou begrijp ik best dat beide langs elkaar kunnen bestaan en indirecte communicatie bijdraagt aan je verhaal, maar ja, is het echt noodzakelijk? Daar heb ik altijd mijn vraagtekens bijgezet. 

Met indirecte communicatie is het daarnaast onmogelijk om te weten hoeveel inspanning je moet verrichten voor een bepaalde omzet en dat voelt voor mij niet prettig. Je kunt namelijk hele dagen/weken/maanden bezig zijn en geen resultaat behalen. Dat kan met directe communicatie ook, maar dan leer je tenminste nog van de gesprekken en wat je verkeerd doen. Dit is met indirecte communicatie niet het geval.

Kortom; ik sta niet te popelen om te netwerken en netwerken voelt voor mij al snel als tijdverspilling. Toch ben ik overstag gegaan en heb ik mezelf voorgenomen om een jaar lang te gaan netwerken en indirecte communicatie in mijn communicatiestrategie te implementeren. Oftewel, ik ga een ‘verhaal’ vertellen. Vanzelfsprekend maken deze blogs ook onderdeel uit van deze strategie.

Ik begon eigenlijk redelijk simpel met een paar posts op LinkedIn en dit leverde ook direct een concrete saleskans op. Ik poste namelijk dat ik tijd over had en een relatie van me had een trainer nodig dus al snel zaten we om tafel met een bak koffie en als het goed is begint deze opdracht binnenkort. Het begon voortvarend!

Dit motiveerde natuurlijk en ik ben periodiek gaan posten en het aantal likes dat mijn berichten kregen nam al snel af en hebben inmiddels een dieptepunt bereikt. Kijkend naar het type content dat heb ik geplaatst, valt op dat het bericht waar ik om hulp vroeg verreweg de meeste likes had en deze ook een aantal keer is gerepost. De berichten waarin ik iets heb gepost over wat ik die week heb gedaan waren hierna het meest populair. De meer inhoudelijke berichten over mijn dienstverlening kregen bijna geen likes.

Deze verdeling vind ik logisch omdat mijn netwerk (lees: connecties op LinkedIn) voornamelijk bestaan uit mensen die ik goed ken. Deze zijn bereid om me te helpen en vinden het af en toe leuk om te lezen wat ik uitspook. Wat ik inhoudelijk doe en aan mijn klanten lever vinden ze minder relevant en dat uit zich dus ook in minder likes. 

Nou is het niet per se mijn doel om zoveel mogelijk likes te krijgen, maar het is wel een indicatie van in hoeverre de content mensen aanspreekt. Vanuit dit inzicht waren er twee ‘sporen’ waaraan ik kon gaan werken. Het aantrekkelijker maken van mijn berichten én het uitbreiden van mijn netwerk met mijn doelgroep.

In het kader van ‘beter goed gejat, dan slecht bedacht’ ben ik gaan kijken naar berichten van anderen op LinkedIn en heb ik hier elementen uit gehaald. Toen mijn vriendin de feedback gaf dat mijn berichten er professioneel uitzagen, besloot ik ze voorlopig op deze manier te schrijven.

Daarna heb ik een LinkedIn Premium account aangeschaft en ben actief mensen uit mijn doelgroep toe gaan voegen aan mijn netwerk. In het beginsel was ik gefocst op het pushen van mijn dienstverlening en probeerde ik mijn directe stijl binnen LinkedIn te integreren. Al snel kreeg ik de indruk dat dit niet werkte. Ik had graag bevestiging gewild, maar die is lastig te krijgen via een indirect communicatiemiddel. Na deze aanname heb ik mijn focus gelegd op het laten groeien van mijn netwerk met mensen uit mijn doelgroep en het plaatsen van relevante content voor hen.

Tot nu toe gaat het goed en mijn netwerk groeit vrij snel. Mijn aantal connecties is gegroeid van net over de 500 naar 800 dus dat is een flinke stijging. Het is nog te vroeg om iets te zeggen over de kwaliteit, maar dit is het enige positieve signaal dat ik kan vinden, dus daar klamp ik me momenteel aan vast. Daarnaast heb ik de eerste liked vanuit mensen uit mijn doelgroep op een inhoudelijke post, dus dat is ook postief.

Voor zover ik nu kan zien is dat de strategie die ik de komende tijd ga volgen en blijf ik wekelijks content posten waarvan ik denk dat deze voor hen relevant. De discipline om dit te doen heb ik wel, maar het geduld opbrengen vind ik lastiger. Uiteindelijk vind ik het wel een mooi proces om hiermee bezig te zijn en ook al levert het niets op, heb ik wel weer een nieuwe ervaring opgedaan.

Ik ben in ieder geval erg benieuwd hoe ik over een half jaar terugkijk op deze inspanningen en wat de resultaten tot dan zijn!

Liefs,

Dennis

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Maak vrijblijvend een afspraak!

Ik kom graag langs om kennis te maken en samen te kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen.