Ondernemen is keuzes maken

Zoals ik al een keer vaker heb benoemd, ben ik de afgelopen tijd veel bezig geweest met de ontwikkeling van mijn businessmodellen. Voor mij voelt het erg goed dat ik er drie heb die ook uiteenlopend zijn qua doelgroep. Marketingtechnisch is dit wat minder handig, maar daar heb ik inmiddels wel een strategie voor uitgedacht. Het blijft echter knagen. Ik ben een groot voorstander van focus en het maken van duidelijke keuzes en ik heb het idee dat ik daar zelf geen gehoor aan geef. Ik zal mijn dilemma (want ja, zo voelt het voor me) uit proberen te leggen. 

Mijn primaire businessmodel is mijn arbeidsmarktoriëntatie methodiek. Niet dat ik hier momenteel het meeste omzet uit haal, maar hier zit zeker de meeste potentie in en mijn ervaring en hart ligt ook gewoon bij het sociaal domein. Ik kan binnen het sociaal domein mijn geld als freelancer verdienen en tegelijkertijd mijn methodiek in de markt zetten. Een mooie win win dus.

Mijn tweede businessmodel is mijn Business Support. Hier ondersteun ik ZZP-ers bij het vormen van een bedrijfs- en commerciële strategie. Ik heb al een aantal jaar een paar klanten en ik vind het oprecht mooi om deze mensen te ondersteunen bij de reis die ze als ondernemer maken. Theoretisch zit hier veel potentie in en ik denk ook dat ik toegevoegde waarde voor ondernemers kan leveren.

Het derde businessmodel van me is Mindful met Dennis. Dit is een online traject voor mensen die met burn-out klachten kampen. Zelf heb ik een burn-out gehad en middels video’s deel ik de tools die mij hebben geholpen om weer de regie te krijgen over mijn leven. Dit platform is sinds een aantal dagen live en het zal me zeker wel wat energie kosten om dit in de markt te zetten en klanten te krijgen. Ik heb echt geen idee of hier potentie in zit, maar het voelt wel als een mooi avontuur.

Kijkend naar de doelgroepen die ik wil bereiken dan denk ik dat zowel die voor mijn methodiek als voor de business support goed via LinkedIn te bereiken zijn. Momenteel heb ik hier wel een weg in gevonden, maar ergens vind ik het ook zonde om mijn tijd in business support activiteiten te steken. Dit gaat immers ten koste van de tijd die ik steek in mijn methodiek. Daarnaast is mijn positionering op LinkedIn dan ook niet meer zuiver. Dit is wel erg belangrijk voor een goede marketingstrategie.

Maarja, ik vind het wel leuk om ZZP-ers te coachen, daar het weer een hele andere energie in me aanboort dat het werken binnen het sociale domein. Daar tegenover staat dat, nu ik LinkedIn wat beter aan het ontdekken ben, ik zie dat het wemelt van de zelf verklaarde ‘business coaches’. Eerlijk is eerlijk, alles wat zij posten irriteert me. Ik ken ze verder niet en ik hou er niet van om aannames te doen, maar het komt op mij over alsof ze pretenderen het gouden ei gevonden te hebben en dat ze van iedereen een succesvolle ondernemer kunnen maken. Als je maar hetzelfde trucje doet als zij, dan komt het allemaal goed.

De waarheid is volgens mij dat niet iedereen een succesvolle ondernemer kan zijn óf kan worden. Er is veel voor nodig om een succesvolle ondernemer te worden. Te veel om in deze blog te beschrijven, maar ik kan wel zeggen dat je het niet wordt door een LinkedIn trucje. Dat gezegd hebbende identificeer ik me totaal niet met andere business coaches en het idee dat ik mezelf in hetzelfde segment begeef zorgt bij mij voor het gevoel dat ik hiermee wil stoppen.

Tegenover Mindful met Dennis sta ik wel wat positiever. Burn-outs zijn een flinke maatschappelijke uitdaging en ik denk zeker dat ik daar een steentje aan kan bijdragen. Daarnaast is het een online traject waar ik weinig tijd aan hoef te besteden (behalve sales & marketing) dus dat kan prima bestaan naast mijn methodiek. Daarnaast denk ik dat er voldoende andere geschikte kanalen naast LinkedIn beschikbaar zijn om deze dienst te promoten. Zodoende kan ik dus beide eenduidig in de markt positioneren.

Persoonlijk vind ik het een must om meerdere businessmodellen te hebben. Enerzijds natuurlijk kijkend naar risicospreiding, maar anderzijds ook gewoon om mezelf geprikkeld te houden. 

Ondernemen is keuzes maken en gedurende het schrijven van deze blog heb ik mijn keuze gemaakt. Ik stop met Business Support en zet Mindful met Dennis door. Ik ga wel eerst mijn methodiek in de markt zetten en hier omzet uit genereren voordat ik Mindful met Dennis groots in de markt zet. Ik kan het waarschijnlijk niet laten om hier af en toe een paar uur in te steken, maarja, dat is dan weer het voordeel van ondernemer zijn. Ik bepaal mooi zelf waar ik mijn tijd in steek.

Overigens ga ik mijn besluit dit keer wel anders uitvoeren dan in het verleden. Ik ben soms nogal radicaal en een vroegere versie van mezelf had waarschijnlijk alles wat met Business Support te maken had verwijderd, maar ik laat alles gewoon staan. De stukken op mijn site, mijn LinkedIn pagina en natuurlijk hou ik mijn klanten ook aan. Ik ga er gewoon verder niets mee doen en als die klanten klant blijven is dat leuk, doen ze dat niet, is dat ook prima. Als er een nieuwe klant voorbijkomt, ga ik daar zeker mee in gesprek, maar ik wil niet dat dat businessmodel me afleidt bij het in de markt zetten van mijn methodiek en zo houdt ik tegelijkertijd mijn positionering eenduidig en zuiver.

Liefs,

Dennis

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Maak vrijblijvend een afspraak!

Ik kom graag langs om kennis te maken en samen te kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen.